Enemmän kauppaa kotisivujen kautta: 4 todella hyvää tapaa kerätä liidejä (osa 1)

Mikä on liidi (eng. lead)

Aloitetaan tärkeimmästä. Mitä tai mikä on liidi.

Liidi on yhteystieto. Se on potentiaalisen asiakkaan yhteystieto.

”Hei sinähän teet autohuoltoja, tässä on mun kaverin yhteystiedot, se kyseli jotain hyvää firmaa. Soita sille ja kerro samalla terkkuja.”

Sait juuri liidin, ja aika lämpimän sellaisen. Jos liidin antaja vielä pistää autohuoltoa tarvitsevalle kaverille tekstarin, että pätevä tekijä löytynyt, saat kohta yhteydenoton. Olet juuri saanut suosituksella kuorrutetun kuuman liidin, niin kuuman, että sormia polttaa.

Miksi liidejä kerätään

Liidejä on siis monenlaisia, etenkin monenlaatuisia, toiset vähän viileämpiä ja toiset taas laskutusta vaille valmiita. Oli liidi nyt minkälainen tahansa, ne ovat aina rahan arvoisia.

Aikaisemmin mainitsemani tulikuuma liidi muuttuu kaupaksi ehkäpä noin 95 kertaa sadasta, riippuen nyt sitten minkälainen satusetä tässä esimerkissä oli välikätenä. Kylmä liidi muuttuu rahaksi ehkä noin 10% tarkkuudella.

Heittelen näitä lukuja nyt päästäni, muuttuvia tekijöitä on liikaa todellisten prosenttien löytämiseksi, eikä niiden läpikäynti tuo tälle artikkelille tarvittavaa lisäarvoa.

Tähän väliin kysymys, keräätkö liidejä? Siis proaktiivisesti? Teetkö jotain niiden keräämiseksi. Toki tiedän, että otat liidin vastaan kun se lyödään sinun taskuun, mutta onko sinulla mitään tapaa jossa saisit potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.

Jos vastaus on ei. Yrityksesi toimii vain siksi, että olet joko toiminut tarpeeksi kauan, että olet tunnettu tai sinulla on syvät taskut markkinoinnin budjetointiin.

Kenen on syytä kerätä liidejä

”Olen alan paras. Asiakkaat kyllä tulevat luokseni.” Jos mietin, osaisinko soittaa maailman parhaalle putkimiehelle, kun tarvitsisin sitä, niin enpä osaisi. Entä kuinka hyvä tämän maailman parhaan pitäisi olla putkitöissä, jotta voisin tietää hänet. Varmaan aika perhanan hyvä. Niin hyvä, että olisin kuullut hänen taidoistaan, silloinkin kun en etsinyt putkimiestä.

Olet siis heikoilla jäillä, jos et tee mitään liidien keräämiseksi, kalenterissa on aukkoja ja markkinointiin ei ole laittaa kivitaloa Kokkolasta.

On monta hyvää tapaa kerätä suosituksia, kuten erilaiset verkostoitumistapahtumat ja yrittäjien ”kerhot”, kuten BNI (”Go BNI Rocket”), mutta sattuneesta syystä keskitymme nyt siihen, kuinka kerätä niitä digitaalisessa maailmassa.

Kerrataan siis vielä, milloin on syytä kerätä liidejä:
– Sinulla ei ole suurta markkinointibudjettia.
– Sinulla on suhteessa enemmän aikaa kuin rahaa.
– Et ole aktiivinen verkostoituja.
– Et ole toiminut alalla tarpeeksi kauan saadaksesi ns. vakioasiakkaita.
– Kotisivuillasi ei käy suurta määrää ihmisiä.

Osassa 2 perehdytään siihen, kuinka kerätä liidejä tai niinkuin meilläpäin sanotaan generoida liidejä. Katso osa 2 tästä linkistä.

Sisältö

Kirjoittaja:

Harri Maunu
Harri Maunu
Olen digimediatuotannon moniottelija. Olen kaikesta kiinnostunut generalisti, enkä saa koskaan tietää mikä minusta tulee isona. Olen tehnyt tarpeeksi virheitä ollakseni markkinoinnin asiantuntija. Opintopisteeni riittävät Insinöörin tasolle, mutta jutut sen sijaan hädin tuskin lapsen tasolle. Olen ollut yrittäjänä noin 5 vuotta, valokuvaajana, videotuottajana ja sen jälkeen digimedian ja markkinoinnin parissa.

Mikäli sinulle heräsi kysyttävää kirjoituksesta tai mieltäsi painaa jokin muu kinkkinen ongelma, ole rohkeasti yhteydessä meihin.

Kysyminen ei meillä maksa mitään.