Enemmän kauppaa kotisivujen kautta: 4 todella hyvää tapaa kerätä liidejä (osa 2)

Kotisivut eivät itsessään aiheuta liikennettä sivuille. Asiakkaasi eksyvät sivuillesi melko heikosti. Ellet ole aktiivinen sisällöntuottaja ja hakukoneoptimointikin on tekemättä, liikennettä on todennäköisesti liian vähän.

Kun liikennettä on vähän, on syytä pitää huoli siitä, että nappaat asiakkaiksesi ne harvat, jotka sivuillesi eksyvät.

Jos et kerää tietoja siitä, kuka sivuillasi on käynyt, joudut vain odottelemaan, että puhelin soi.

Se voi olla välillä aika synkkää touhua. Kun aloitin yrittäjänä, tein sitä jonkun verran, siis odottelua ja tiedän mitä se on. Se ei ole itseasiassa ainut virhe, jota olen tehnyt, olen tehnyt lähes kaikki mahdolliset virheet. Siksi olenkin tässä asiantuntijan roolissa.

Kuinka kerätä liidejä kotisivuilla

1. Anna jotain, jolla on arvoa

Anna asiakkaalle jotain. Sen ei tarvitse olla leffaliput tai t-paita, riittää, että tuotat lisäarvoa asiakkaalle. Kun asiakas ei ole maksanut sinulle mitään, lisäarvon tuotto ei pitäisi olla kovinkaan vaikeaa. Vaikka opetat asiakkaasi tekemään jonkin asian itse, et menetä siinä asiakasta, vaan saat sellaisen. Helpoin ja halvin tapa on antaa tietoa. Tieto on aina arvokasta. Paketoi se pdf-dokumentin muotoon ja tarjoa sellainen asiakkaalle, vaivanpalkaksi asiakkaasi antaa sinulle yhteystietonsa.

Jos et muuten ole huomannut niin esim. Facebook perustuu kokonaan tällaiseen malliin. Saat käyttää heidän palveluaan ja vastineeksi annat Facebookin tietää sinusta lähes kaiken. Tuolla kerätyllä tiedolla on tietenkin valtava arvo, käsittele näitä tietoja siis suurella arvostuksella. Mielummin hieman Facebookkia paremmin.

Tällaisia liidimagneetteja, digitaalisia yrityslahjoja, voi olla vaikkapa:
-”Tässä 5 tapaa kuinka säästät kotitalouden kuluissa”
-”Näillä 10 konstilla laihdutat 5 kiloa 5 viikossa”

Ja niin edelleen. Aiheesta kiinnostuneet ihmiset lataavat itselleen rakentamasi oppaan ja saat heiltä vastineeksi heidän yhteystietonsa. Suosi näissä oppaissa listoja: 10 tapaa.., 5 vinkkiä.. jne. Ihmiset rakastavat listoja. Se on lupaus nopeasta toiminnasta ja helpostilähestyttävästä materiaalista. Iltapäivälehdet tietävät tämän, siksi niin usein artikkelit kirjoitetaan juuri tähän muotoon.

”Pienenä” bonuksena, asiakkaasi pitävät sinua asiantuntijana nyt kun olet antanut pienen ammattitaitonäytteen.

Liidimagneettina toimii mm. opas, webinaari, verkkokurssi, somekilpailu, ilmaiskokeilu, erikoistarjous tai maistiainen.

Työkalut

Entä jos joku antaa väärän sähköpostiosoitteen? Kuinka lähettää tietopaketti? Tähän auttaa esimerkiksi Mailchimp. Mailchimp on sähköpostimarkkinoinnin työkalu, jolla voit rakentaa tällaisia kampanjoita. Materiaali lähetetään automaattisesti annettuun sähköpostiosoitteeseen. Sinun ei siis tarvitse käsin tätä joka kerta erikseen tehdä. Pitää vain valjastaa väsymätön myyjä, Mailchimp, myynnin avuksi. On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin Mailchimp, mutta se lienee maailman suosituin ja kaiken lisäksi sen kanssa pääsee todella pitkälle ilmaiseksi.

GDPR säännösten takia on myös hyvä käyttää ulkopuolista palvelua yhteystietojen keräämiseen ja säilyttämiseen. Muista kuitenkin, että aina, jos sivuillasi keräät yhteystietoja, on vähintään hyvien tapojen mukaista tehdä sivuille näkyville asiakastietorekisteri, jossa kerrot, että miksi tietoja kerätään, mihin niitä käytetään ja vannot kautta kiven ja kannon, ettet myy niitä ainakaan amerikkalaisille. Älä kuitenkaan luota näissä asioissa minuun vaan, tarkista päivitetty tieto luotettavalta taholta, kuten vaikka osoitteesta tietosuoja.fi.

Boostaa liidimagneettia

Älä siis jätä somea hyödyntämättä vaan tuo tämä antamasi palvelu mahdollisimman monen tietoisuuteen.

Jos liidimagneettisi oikeasti tuottaa lisäarvoa, asiakkaat kyllä haluat siitä kuulla.

Vinkki numero 2…

Artikkeli jatkuu osassa 3. Pääset sinne tästä.

Sisältö

Kirjoittaja:

Harri Maunu
Harri Maunu
Olen digimediatuotannon moniottelija. Olen kaikesta kiinnostunut generalisti, enkä saa koskaan tietää mikä minusta tulee isona. Olen tehnyt tarpeeksi virheitä ollakseni markkinoinnin asiantuntija. Opintopisteeni riittävät Insinöörin tasolle, mutta jutut sen sijaan hädin tuskin lapsen tasolle. Olen ollut yrittäjänä noin 5 vuotta, valokuvaajana, videotuottajana ja sen jälkeen digimedian ja markkinoinnin parissa.

Mikäli sinulle heräsi kysyttävää kirjoituksesta tai mieltäsi painaa jokin muu kinkkinen ongelma, ole rohkeasti yhteydessä meihin.

Kysyminen ei meillä maksa mitään.