Kaksi arvokasta testiä kotisivujen laadun parantamiseksi (Osa 1)

On kaksi toimivaa tapaa selvittää, mikä toimii ja mikä ei. Testit ovat erittäin halpoja (lue. ilmaisia) ja lähes kuka tahansa voi toteuttaa ne.

Testien avulla saat tietoa omasta toiminnastasi, joka on rahallisesti todella arvokasta.

Haluatko tietää kuinka nämä testit suoritetaan?

Testi 1: Amatöörin saappaisiin

Valitse koehenkilö, joka
– Uskaltaa puhua sinulle suoraan.
– Uskaltaa ja osaa kertoa ääneen kokoajan mitä hän tekee ja miksi.
– Tuntee palvelusi tai tuotteesi keskivertokansalaista heikommin.
– Kuuluu mahdollisiin asiakkaisiisi, eli ns. segmenttiin.

Istuta henkilö koneelle ja anna tälle lähtötilanne joka vastaa asiakkaittesi ostoprosessia. Esim. ”Sinulla tuolla pihalla iso puu, haluat, että joku kaataisi sen. Etsi netistä tähän ongelmaan ratkaisu ja kerro lopulta mihin päädyit. Tämä ei ole nopeuskilpailu”

Älä paljasta alan terminologiaa. Älä anna mitään apuja. Anna koehenkilöt toimia niinkuin hän toimisi tilanteessa.

Seuraavaksi yrität olla hermostumatta, kun testihenkilö menee Googleen ja kirjoittaa sinne mitä ihmeellismpiä hakusanoja. Tämä on tärkeä osa testiä. Tässä näet kuinka vähän usein ihmiset ymmärtävät asioista, jotka sinulle on ammattisi kautta päivän selviä.

Ensimmäinen oppi jonka voit ammentaa on siis se

mitä hakusanoja testihenkilö käyttää.

Kun testihenkilö löytää jonkun yrityksen sivut. Tarkkaile mitä hän sivuilla tekee, etsiikö hän hintaa vai vastausta kysymykseen onko hän oikeassa paikassa. Kokeeko hän palveluntarjoajan luotettavaksi, haluaisiko hän saada vastauksia chatin, lomakkeen tai muun etäyhteyden kautta.

Liian suuria johtopäätöksiä et voi asiaan vihkiytymättömänä asioista tehdä, mutta tärkein opetus on yleensä se, että ymmärrät kuinka pihalla asiakkaasi on ja kuinka paljon kotisivujen pitää tätä potentiaalista ostajaa pystyä auttamaan.

Esimerkiksi punainen ”osta nyt” painike klikataan noin 7% useammin, kuin vihreä ”osta nyt” painike. Nämä asiat ovat sen tason pskologiaa, että tuskin sen enempää testihenkilö kuin tarkkailijakaan osaa sanoa miksi jotain asioita tehtiin, niitä vain tehtiin kun se tuntui oikealta.

Pyri rakentamaan kotisivusi niin, että potentiaaliset asiakkaat

  • Löytävät sivusi
  • Löytävät sivuilta sen mitä etsivät
  • Osaavat ostaa sivuiltasi palveluitasi

Tässä oli ensimmäinen testi. Ota siitä opit takataskuun ja siirry katsomaan mistä toisessa testissä on kyse. Se on vielä parempi.

Katso toinen testi täältä.

Sisältö

Kirjoittaja:

Harri Maunu
Harri Maunu
Olen digimediatuotannon moniottelija. Olen kaikesta kiinnostunut generalisti, enkä saa koskaan tietää mikä minusta tulee isona. Olen tehnyt tarpeeksi virheitä ollakseni markkinoinnin asiantuntija. Opintopisteeni riittävät Insinöörin tasolle, mutta jutut sen sijaan hädin tuskin lapsen tasolle. Olen ollut yrittäjänä noin 5 vuotta, valokuvaajana, videotuottajana ja sen jälkeen digimedian ja markkinoinnin parissa.

Mikäli sinulle heräsi kysyttävää kirjoituksesta tai mieltäsi painaa jokin muu kinkkinen ongelma, ole rohkeasti yhteydessä meihin.

Kysyminen ei meillä maksa mitään.