Määrittele kotisivujen tarkoitus

Yrityksen tarkoitus

Ennenkuin voidaan määritellä kotisivujen tarkoitusta, pitää määritellä yrityksen tarkoitus.

Olenkin itseasiassa määritellyt sen jo teille.

…se on…

…oletko valmis?

Yrityksen tarkoitus on tehdä rahaa. Kyllä. Rahaa.

Yrityksen on tarkoitus tehdä rahaa, voittoa ja katetta. Kinkkua, juustoa ja luomukasviksia leivän päälle.

Tämä on meille suomalaisille arka aihe, mutta niin se vain on. Yritys, jo sanana kertoo jotain siitä mistä on kysymys. Kyse ei ole yrityksestä pärjätä, vaan yritetään päästä kiinni hieman parempaan toimeentuloon, kuin mitä palkkatöissä olisi mahdollista.

Kannetaan riskit, mutta palkinnoksi mahdollistetaan parempi toimeentulo.

Siitä on kysymys yrittäjyydessä. Yrittäjä, joka sanoo, ettei halua uusia kauppoja, ei joko ymmärrä omaa parastaan tai valehtelee.

Jos kalenteri on täynnä töitä – nosta hintoja.

Voitot, joita yritys tekee, ei aina korreloidu suoraan yrittäjän tuloihin. On hyvä muistaa, että yrityksen on tehtävä niin hyvää tulosta, että se selviää, oli sitten kysymys koronaviruksen aiheuttamista ongelmista tai lumettomasta talvesta. Se, että tehdään voittoa ei siis ole vain moraalitonta kapitalismia, vaan se on järkevää valmistautumista pahan päivän varalle. Rahaa pitää tehdä, että saavutetaan tila, jossa ei enää eletä kädestä suuhun.

Määrittele kotisivujen tarkoitus

Kotisivut ovat ”muutaman” vuoden ajan olleet tärkeä osa yritysten markkinointia. On vaikea kuvitella yritystä, joka saisi mitään aikaan ilman kunnollisia kotisivuja. Kotisivujen yleisin tarkoitus tehdä yritykselle lisää rahaa.

Ei välttämättä suoraan, mutta ainakin välillisesti.

Siksi onkin ihmeellistä kuinka vähän kotisivuihin yritykset panostavat.

Jos vertailee yritysten menestystä kotisivujen laatuun, ne kulkevat käsi kädessä.

Nopea tilasto: Yritykset jotka pääsevät Googlen etusivulle myyvät enemmän kuin kilpailijat, Googlen etusivulla kaikki kotisivut latautuvat alle 3 sekunnissa.

Johtopäätös:

Laadukkaat sivut – enemmän kauppaa. Omatekemät sivut – vähemmän kauppaa.

Vaikka kotisivut rakennettaisiin puhtaasti parempaa asiakaspalvelua silmällä pitäen, siellä taustalla kytee kuitenkin se sama motiivi.

Kuinka kotisivut sitten tekevät rahaa(?).

Se riippuu hyvin paljon tilanteesta. Jos kyseessä on verkkokauppa, tilanne on hyvin suoraviivainen, jos taas kyseessä on yritys, jolla on vain pari isoa asiakasta ja työ keskittyy aliurakointiin, hyvä asiakaspalvelu nousee keskiöön.

Useimmissa tapauksissa ollaan näiden ääripäiden välimaastossa.

Kotisivut tehdään asiakkaillesi, ei sinulle. Vaikka lempivärisi olisikin vilkkuvan punainen, se ei välttämättä innosta asiakkaitasi.

Mieti siis asiaa asiakkaasi näkökulmasta,

mikä saa asiakkaan tekemään ostopäätöksen?

Tai mikä saa asiakkaan epäröimään.

Paljastan kaksi testiä, joilla saat arvokasta tietoa siitä, miten sivusi pitäisi rakentaa.

Tutustu ensimmäiseen testiin täällä.

Sisältö

Kirjoittaja:

Harri Maunu
Harri Maunu
Olen digimediatuotannon moniottelija. Olen kaikesta kiinnostunut generalisti, enkä saa koskaan tietää mikä minusta tulee isona. Olen tehnyt tarpeeksi virheitä ollakseni markkinoinnin asiantuntija. Opintopisteeni riittävät Insinöörin tasolle, mutta jutut sen sijaan hädin tuskin lapsen tasolle. Olen ollut yrittäjänä noin 5 vuotta, valokuvaajana, videotuottajana ja sen jälkeen digimedian ja markkinoinnin parissa.

Mikäli sinulle heräsi kysyttävää kirjoituksesta tai mieltäsi painaa jokin muu kinkkinen ongelma, ole rohkeasti yhteydessä meihin.

Kysyminen ei meillä maksa mitään.